• Gumiabroncs

    Méret
    / R
    Gyártó

    Nyári gumi
    Téli gumi
    Négyévszakos
    Személy
    Kisteher
    Off road (4x4)
    Defekttűrő

  • Teher- agró gumik

Lemezfelni kereső

Márka:

Momo Momo alufelni konfigurátor

Márka:

Az autókon lévő gumiabroncsok használatuk során kopnak. Azonban nem mindegy, hogy milyen ez a
kopáskép. Most nem arra gondolok, amikor például alacsony a nyomás és a futófelület külső és belső
vállrésze sokkal gyorsabban kopik, vagy amikor túlfújt a gumiabroncs és a futófelület középső része az
intenzívebben kopott. Bizonyos esetekben előfordul, hogy a kopáskép olyan, amit oldalról nézve az
abroncsot és a kezünket a futófelület szélén mindkét irányba végighúzva azt tapasztaljuk, hogy az egyik
irányba sima, míg a másik irányba élesnek érezzük a gumiblokkok széleit. Ekkor úgynevezett „fűrészfog
kopásról” beszélünk
Nagyon fontos megjegyezni, hogy ez a"fűrészfog kopás" szinte minden mai autómodellt érint. Van, amelyiket
elenyésző mértékben, de akad, amelyiknél sokkal intenzívebb a jelenség. Az is igaz, hogy olyan is előfordul,
hogy bizonyos abroncsmárka és mintázat egy adott autótípuson erőteljesen produkálja ezt a kopásképet, de
másik autótípuson ugyanaz az abroncsmárka és mintázat viszont szinte egyáltalán nem. Ez csak azért
fontos, mert a jelenséget nem lehet egyértelműen csak a jármű hibájára, vagy csak a gumiabroncs hibájára
fogni, összetett dologról van szó !
Ennek a szabálytalan kopásképnek a kialakulása tehát az abroncs és az út felületének kölcsönhatásában
rejlik. A jelenséget több tényező befolyásolja – erősíti vagy gyengíti, amelyek jellemzően az alábbiak:
 A gépjármű felfüggesztés geometriája. Még olyankor is, amikor a jármű felfüggesztésének a
geometriája a gyártó által megadott értékeken belül van, mégis befolyásolhatja az abroncs kopását
(kisebb vagy nagyobb mértékben). Ennek oka, hogy a felfüggesztés kialakításának célja gyakran a
vezetési teljesítmény és a gumikopás közötti kompromisszum legjobb értékének az elérése.
 Az abroncsnyomás. Mind az előírtnál alacsonyabb, mind a magasabb nyomás segítheti a
kialakulást
 A vezetési stílus és az út típusa (városi, autópálya...). Az már közismert, hogy folyamatos, hosszú
távon való, sűrű kanyarok nélküli vezetés (mint az autópálya) is negatív hatást gyakorol az ilyen
jellegű kopásra
 A felfüggesztés típusa. Néhány felfüggesztési típus javíthatja az úttartást és a stabilitást, viszont
akkor is káros hatással lehet a gumiabroncsok futófelületi kopására.
 A jármű össztömege. Ez jelentősen befolyásolja a menetmagasságot és a felfüggesztés
geometriáját, ami ugyanúgy hatással van a gumiabroncsok kopására (pl. egy kombi kizárólag
munkába járásra szinte terheletlen hátsó tengellyel, gyakran produkál „fűrészfog kopást”).
 A felfüggesztés alkatrészeinek állapota. Kopott, elhasználódott felfüggesztési elemek is felelősek
lehetnek a "fűrészfog" jellegű kopás kialakulásáért.
 Az útburkolat állapota.
 A futómintázat jellege. Minél távolabb vannak egymástól a mintázati elemek, annál nagyobb a
veszélye a „fűrészfog kopás” kialakulásának. Az úgynevezett V minta, amely forgásirányos, szintén
érzékenyebb erre az egyenetlen kopásra.
A „fűrészfog” kopás erőteljesen jelentkezhet azon járművek hátsó abroncsain, amelyek „multi-link” többkaros
felfüggesztéssel rendelkeznek. Az ilyen fajta felfüggesztés célja, hogy magas szintű vezetési kényelemmel
együtt jó kezelhetőséget adjon, különböző útfelületen, minden körülmény között, viszont ez a
kompromisszum a kopásra rossz hatással lehet.
Mit is tehetünk ?
A sok tényező miatt sajnos lehetetlen teljesen kiküszöbölni ezt a fajta egyenetlen abroncskopást, viszont
követve az alábbi tanácsokat, mérsékelhetjük annak mértékét:
 A jármű geometriájának, futóművének alkalmankénti ellenőrzése, beállítása.
 Az ajánlott guminyomás betartása.
 Helyes kerék-kiegyensúlyozás, legalább minden 10000 km után.
 A gumiabroncs forgatása a tengelyek között, azaz a kerekek pozíciójának megváltoztatása, a jármű-
és gumiabroncs-gyártó ajánlásainak megfelelően.
Javasolt ezt 10 - 15 ezer kilométerenként elvégezni, praktikusan ezt általában a nyári – téli gumi
vagy a téli – nyári gumi átálláskor célszerű megcsinálni.
Ha az abroncs kopottsága jelentősen különbözik az első és a hátsó tengely között, akkor a forgatás
már nem javasolt. A forgatási lépéseket mindig új abroncsok felszerelésétől kezdjük meg követni. Az alábbi ábra mutatja, hogy elsőkerék hajtással vagy hátsókerék hajtással rendelkező autón melyik
abroncsot melyik kerékhelyre ajánlott átszerelni. Ez az aszimmetrikus mintázatú (outside = külső
oldal felirattal rendelkező) gumiknál egyszerűbb, mert a felnivel együtt átrakható, nem kell leszerelni
a gumit a felniről.
A forgásirányos abroncsok is átszerelhetők a lenti elv szerint, csak az előírt forgási irány betartása
érdekében ehhez le kell szerelni az abroncsot a felniről és át kell tenni a másik felnire.
Gumik forgatása keresztben
Amennyiben nem szeretnénk bajlódni a felniről való leszereléssel, akkor a forgásirányos
abroncsokat az alábbi forgatási séma szerint kezeljük.
gumicsere elsőt a hátsóval
Végezetül fontos megjegyezni, hogy a fent leírt „fűrészfog” kopás nem befolyásolja a biztonságot, csak a
vezetési komfortra hat, kellemetlen a jelentkező búgó, morgó zaj miatt.
Forrás>>