-
Gumiabroncs
-
Teher- agró gumik
Momo alufelni konfigurátor
A téli szezon érkezésével mindenki előszedi a téligumi-szettet és felszereli a nyáriak helyére.
A gumikra a gondosabbak általában felírják, vagy a gumis felírja, hogy a járművön hol volt,
így láthatjuk a gumikon a JE, BH, … betűpárokat, ami nem más, mint a jobb első, bal hátsó, …
stb.
Ahogy a gumira rá van írva, szépen fel is kerülnek a gumik a jelölésnek megfelelő helyükre és
mindenki elégedett. A legtöbb esetben fel sem merül, hogy esetleg ez így nem jó!
Ne szereljük minden alkalommal ugyanabba a pozícióba az abroncsokat.
Hiszen az első abroncsok kopása általában gyorsabb, mint a hátsó abroncsoké, különösen
igaz ez az elsőkerék-hajtású autókra és ma az autók többsége ilyen. Így a téli szezon elején
felkerülő, tavaly már használt, téligumink az első tengelyen már kopottabb lesz, mint a
hátsó.
Javasoljuk tehát, hogy a mindig a kevésbé kopott abroncsok kerüljenek a hátsó tengelyre,
mert ez nagyobb biztonságot jelent váratlan és nehéz helyzetekben, mint a vészfékezés
kanyarodáskor, nagysebességű kanyarvétel, stb, különösen, amikor az útfelület nedves.
Amennyiben a kevésbé kopott marad az első tengelyen:
• A autó viselkedése meg fog változni, mert az első és hátsó tengely tapadási
egyensúlya megfordul, az első kerekek jobban fognak tapadni. A vezetőt, aki hozzá
van szokva, hogy az első kerekek kevésbé tapadnak, meglepi ez a változás.
• Egy csúszós úton, kanyarban, a hátsó kerék hamarabb veszíti el a tapadását, mint az
első.
A vezetőnek így nem lesz esélye, hogy a hátsó kerekeket kontrollálja, esetleg tovább gyorsít,
ami viszont felerősítheti a kipördítő hatást. Csak egy tapasztalt vezető lesz képes arra, hogy
kikerüljön ebből a veszélyes helyzetből.
Amennyiben a kevésbé kopott kerül a hátsó tengelyre:
• A jármű kezelése hasonló lesz, mint ahogy a vezető korábban megszokta, mert a
tapadás egyensúlya ugyanaz lesz.
• A hátsó tengely tapadása jobb lesz, és a vezető képes lesz kontrollálni és irányítani a
járművet gond nélkül a gázpedál levételével, és a kormánykerék kanyar irányába
történő továbbforgatásával.
A kevésbé kopottabb abroncsok elöl.
Elöl viszonylag nagyobb a tapadás, így
a hátsó csúszik meg először.
Ez nagyon veszélyes helyzet!Ezért javasolt tehát, hogy a kevésbé kopott gumik mindig hátra kerüljenek, így az autónak
jobb lesz a tapadása kanyarokban, ezzel biztonságosabb
Ez természetesen a hátsókerék-hajtású autókra is igaz, ott is a jobban tapadó hátsótengely
tartja stabilan az autót a váratlan helyzetekben.