- 
                
Gumiabroncs 
                
             
            - 
                
Teher- agró gumik
                
             
            
        
        
        
            
                
 Momo alufelni konfigurátor
            
                     
        
     
 
 
                                                            
	A téli szezon érkezésével mindenki előszedi a téligumi-szettet és felszereli a nyáriak helyére. 
	A gumikra a gondosabbak általában felírják, vagy a gumis felírja, hogy a járművön hol volt, 
	így láthatjuk a gumikon a JE, BH, … betűpárokat, ami nem más, mint a jobb első, bal hátsó, … 
	stb. 
	Ahogy a gumira rá van írva, szépen fel is kerülnek a gumik a jelölésnek megfelelő helyükre és 
	mindenki elégedett. A legtöbb esetben fel sem merül, hogy esetleg ez így nem jó!
	 
	Ne szereljük minden alkalommal ugyanabba a pozícióba az abroncsokat.  
	 
	Hiszen az első abroncsok kopása általában gyorsabb, mint a hátsó abroncsoké, különösen 
	igaz ez az elsőkerék-hajtású autókra és ma az autók többsége ilyen. Így a téli szezon elején 
	felkerülő, tavaly már használt, téligumink az első tengelyen már kopottabb lesz, mint a 
	hátsó. 
	 
	Javasoljuk tehát, hogy a mindig a kevésbé kopott abroncsok kerüljenek a hátsó tengelyre, 
	mert ez nagyobb biztonságot jelent váratlan és nehéz helyzetekben, mint a vészfékezés 
	kanyarodáskor, nagysebességű kanyarvétel,  stb, különösen, amikor az útfelület nedves. 
	 
	Amennyiben a kevésbé kopott marad az első tengelyen: 
	 
	• A autó viselkedése meg fog változni, mert az első és hátsó tengely tapadási 
	egyensúlya megfordul, az első kerekek jobban fognak tapadni. A vezetőt, aki hozzá 
	van szokva, hogy az első kerekek kevésbé tapadnak, meglepi ez a változás. 
	• Egy csúszós úton, kanyarban, a hátsó kerék hamarabb veszíti el a tapadását, mint az 
	első. 
	A vezetőnek így nem lesz esélye, hogy a hátsó kerekeket kontrollálja, esetleg tovább gyorsít, 
	ami viszont felerősítheti a kipördítő hatást. Csak egy tapasztalt vezető lesz képes arra, hogy 
	kikerüljön ebből a veszélyes helyzetből. 
	 
	  
	 
	 
	 
	 
	 
	 
	 
	 
	Amennyiben a kevésbé kopott kerül a hátsó tengelyre: 
	 
	• A jármű kezelése hasonló lesz, mint ahogy a vezető korábban megszokta, mert a 
	tapadás egyensúlya ugyanaz lesz. 
	• A hátsó tengely tapadása jobb lesz, és a vezető képes lesz kontrollálni és irányítani a 
	járművet gond nélkül a gázpedál levételével, és a kormánykerék kanyar irányába 
	történő továbbforgatásával. 
	A kevésbé kopottabb abroncsok elöl. 
	Elöl viszonylag nagyobb a tapadás, így 
	a hátsó csúszik meg először.  
	Ez nagyon veszélyes helyzet!Ezért javasolt tehát, hogy a kevésbé kopott gumik mindig hátra kerüljenek, így az autónak 
	jobb lesz a tapadása kanyarokban, ezzel biztonságosabb 
	 
	 
	Ez természetesen a hátsókerék-hajtású autókra is igaz, ott is a jobban tapadó hátsótengely 
	tartja stabilan az autót a váratlan helyzetekben.