Miért van szükség a nyári gumi felszerelésére?
Sokan nem veszik komolyan a gumiabroncsok cseréjét, pedig a téli és nyári gumiabroncsok teljesen különböző fizikai adottságokkal rendelkeznek...
Gazdaságosabb és megbízhatóbb gumiabroncsok fejlesztése: a feladat megvalósítva
A gumiabroncsot egymással ellentétes teljesítmények összessége jellemzi. Ez az
oka annak, hogy a Michelin szünet nélkül dolgozik azon, hogy ezeket a különböző
teljesítményeket folyamatosan javítsa. A Michelin kiváló innovációinak révén
megfelel ennek a kihívásnak!
A gumiabroncs 5 alapvető tulajdonsága
Mindenki csak akkor szeretne új gumit vásárolni, amikor már feltétlenül szükséges. Milyen jó lenne, ha meg tudnánk hosszabbítani gumiabroncsaink élettartamát! Alábbi cikkünkből megismerheti a hosszabb élettartam 8 titkát.
LI - Load Index - Súly index
A terhelési index az abroncs oldalán van feltüntetve. Egy szám, amelyhez tartozó terhelés a következő táblázatban került összefoglalásra.
Az utóbbi években a világ nagy autógyártói közül egyre többen hanyagolni kezdik a hagyományos pótkereket, és új, az eddiginél praktikusabb megoldás kivitelezésére szólítják fel a gumiabroncs-gyártókat. A lényeg, hogy a jövőben olyan abroncsok kerüljenek a gépkocsira, amelyek mellett nem kell pótkerék, ugyanakkor egy defekt esetén – csökkentett tempóban – tovább lehessen haladni. A meghosszabbított mobilitási igényre a különböző nagy gumiabroncs-gyártók különféle módon reagáltak. A mobilitás fenntartására a Continental két különböző technikai megoldással lépett a piacra. Az első egy támasztóprofilos (erősített oldalfalú) biztonsági abroncs, az úgynevezett „Self Supporting Runflat Tyre” (SSR) abroncs, a második a Conti támasztógyűrűs (fémgyűrűs) biztonsági abroncs, vagyis a „Conti Supporting Ring (CSR) abroncs. Mindkét esetben elkerülhetetlen egy, a „gumiabroncs nyomásvesztésére figyelmeztető rendszer” (Tyre Pressure Mo-nitoring System = TPMS) beépítése, amely nélkül „defekttűrő” abroncsok nem szerelhetők fel.
A korszerű személygépkocsi gumi abroncsok alkotórészei különböző összetételben, többféle
alkotóelemet tartalmaznak. Ezek a gumiabroncs mérete és fajtája (nyári gumi, téli gumi) szerint változnak.
1.Kaucsuk (természetes és szintetikus kaucsuk)
2.Töltőanyagok(korom, szilika, szén, kréta)
3.Merevitő anyagok(acél, rayon, nylon, poliészter)
4.Lágyito anyagok(olajok es gyanták)
5.A vulkanizáláshoz szükséges vegyi anyagok (kén, cink-oxid, különböző más vegyi anyagok)
6.Öregedést gátló és egyéb vegyi anyagok
M+S -Mud and Snow - Hóra sárra tervezett gumi nem feltétlenül téli abroncsot jelent
(AW) All weather/ 4S - Négy évszakos gumiabroncs
RF/XL/C - erősített, nagyobb terhelhetőségű kivitel
Dura-Wall - Megerősített oldalfalú off-road abroncs
FR/MFS - peremvédő
(TL) Tubeles- tömlő nélküli kivitel
DSST/EMT/ROF/SSR/RunFlat/ZP/Seal/RFT/EXT - defekttűrő gumiabroncs, csak keréknyomás ellenőrző rendszerrel rendelkező gépkocsikhoz szerelhető
TWI (Tread Wear Indicator) Ahatóságilag megengedett minimális 1,6 mm-es szintre beállított kopásjelző
MO - Mercedes kivitel
N0/N1/N2 - Porsche kivitel
*/M3 - BMW kivitel
RB/RBL/RW/BLT/BSL/BSW/OWL/ORWL/WLT - terepjáró gumik, oldalfal és feliratok típusa
Törvényileg előírt profilmélység (TWI = Tread Wear Indicator)
A hosszirányú csatornákban található keresztbordák, amelyek 1,6 mm-es rendelkezésre álló mintázati mélységnél jelennek meg, jelzik a nyári gumik minimális profilmélységét. A téli gumi szintén rendelkezik ilyen kopásszint jelzőkkel, melyek már 4 mm-es szintnél megjelennek, ugyanis egy téli gumi abroncsnál ez az a szint, amely alatt a téli körülmények között nyújtott teljesítmény már nem kielégítő, akár veszélyes is lehet.
A nyári és téli gumik kombinált felszerelése veszélyes és több európai országban TILOS!
Gumiabroncs cseréje esetén általában a szelepet is cserélik, ami igazán jutányos áron vásárolt biztonságot jelent.
A szelepek ki vannak téve mechanikai hatásoknak , hőterhelésnek, UV sugárzásnak, és különböző vegyi folyamatoknak, ami azt eredményezi, hogy a gumi részek elöregszenek és nem tömítenek megfelelően.
Aki ezen az apróságon szeretne spórolni, könnyen úgy járhat, hogy dupla szerelési költséggel oldja meg abroncsai megfelelő tömítettségét
A szennyeződés, a por és a nedvesség menet közben a szelep finom belső szerkezetében könnyen sérülést okozhat, ezért a szelepsapkának műszaki szempontból alapvető szerepe van, mindig biztosan fel kell csavarni a helyére.
Az abroncsok sebességi index szerinti besorolását az Európai Unió kormánya végzi, minimális követelmények figyelembe vételével egy adott sebesség elérése és fenntartása kapcsán. Ez mit jelent as felhasználónak? Általánosságban, a magasabb sebességindex puhább gumikeveréket jobb úttartást eredményez.
Két fontos megjegyzés a sebességosztályokkal kapcsolatban:
Nem javasolt a megadott sebességindex felülbírálása és alacsonyabb sebességre alkalmas gumiabroncsok felszerelése. Ez nem megfelelő úttartáshoz és megbízhatatlan kormányzási tulajdonságokhoz vezethet. Ezzel szemben, ha jobb kanyarodási tapadást, jobb úttartást kívánunk, nem okozhat gondot, ha nagyobb sebességindexű abroncsot vásárolunk autónkra.
Soha ne szereltessünk autónkra különböző sebességindexű gumiabroncsokat. Ez komoly gondokat okozhat az autó irányításával, stabilitásával kapcsolatban.
Az alábbi listán felsoroltuk az egyes sebességosztályokat és a hozzájuk tartozó sebességindexeket .Kérjük, ne feledje, a sebességek tesztelt sebességek, nem javasolt utazósebességek.
Négy évszakos gumiabroncsot akkor érdemes választania, ha
Az új rendeletnek köszönhetően a fogyasztók sokkal bővebb információt kapnak az abroncsok biztonságáról (fékezés nedves úton) és a környezetre gyakorolt hatásukról (gördülési ellenállás és külső zaj).
A címke megjelenése ismerős lehet, hiszen ilyet használnak a háztartási gépek és újabban az új autók esetében is, de miért jó ez a fogyasztóknak?
Az "M+S" vagy "Mud and Snow" (sár és hó) abroncsokat speciálisan úgy alakították ki, hogy javítsák a gépkocsi teljesítményét sárban és friss, illetve olvadó hóban. Az "M+S" a gumiabroncsok futófelületének kialakítására vonatkozik, amelyre általában erős barázdáltság jellemző, illetve az, hogy a futófelületi blokkok egymástól távolabb helyezkednek el, mint a normál gumik esetében. Egyes "M+S" abroncsok egyúttal négyévszakos abroncsok is, vagyis az egész évben alkalmazhatók, ám teljesítményük nem olyan jó, mint a kimondottan meleg időjáráshoz tervezett nyári vagy a kimondottan hideg időjáráshoz tervezett téli abroncsoké. Nem minden "Mud and Snow" abroncsot teszteltek téli gumiként. Ugyanakkor minden téli gumin megtalálható az "M+S" jelzés.
A legtöbb autóvezető gyakran gondolkodik azon, hogy hogyan javíthatná gépkocsija biztonságát veszélyes téli körülmények között. A téli gumik nemcsak a biztonságot fokozzák, hanem a féktávolságot is csökkentik, és javítják a teljesítményt. Ne felejtse el: a nyári gumikat nem hideg, téli időjárás alatti használatra tervezték. Alacsony hőmérsékleten a nyári gumik az útfelületek valamennyi típusánál kisebb hatékonyságúak. A téli gumik kifejezetten alacsony hőmérséklethez kifejlesztett speciális gumikeverékből készülnek, és - szemben a nyári gumikkal - nem keményednek meg a hidegben, így jobb teljesítményt és tapadást biztosítanak.
A téli gumi nem csak havas úton történő vezetésre szolgál. Különböző télies útviszonyokhoz alakították ki őket, például nyirkos és nedves utakhoz, valamint hóhoz és jéghez. A közhiedelemmel ellentétben a téli gumik nem kopnak gyorsabban, mint a nyári gumik, ezért mindenképpen idejekorán szereltesse fel őket, hogy maximálisan élvezhesse előnyeiket. Ugyancsak ajánlott, hogy az optimális biztonság érdekében 4 téli gumit szereltessen fel.
A hideg idő eljövetelével ne hagyja, hogy a tél meglepje: váltson téli gumikra, és vezessen magabiztosan.?
Az ügyfelek mostanában nagyon nagy figyelmet fordítanak a DOT szám ellenőrzésére, mikor körülnéznek vásárlás előtt. A DOT az a szám, amely a gumi gyártás évét és hetét hivatott tudatni a felhasználóval. Egyre gyakrabban érkeznek hozzánk olyan ügyfelek, vagy megrendelések, hogy csak és kizárólag az idei gyártású abroncsot hajlandóak elfogadni. Vajon igazuk van? Ennek jártunk utána, olvassák el a legnagyobb gyártók ajánlásait!