Már most sincs minden méret, minden márkától raktáron, 1-2 hónap múlva pedig még nagyobb hiány várható |
Az talán már senki számára sem újdonság, hogy amint a hőmérséklet 7 Celsius fok alá süllyed, ajánlott a téli gumiabroncs használata. Azonban a hőmérséklet vizsgálatánál nem feltétlenül a nappali középhőmérsékletet, hanem az autózási szokások alapján, annak a napszaknak az átlaghőmérsékletét kell megnézni, amikor az adott autót valójában használják. Így aztán, aki zömében kora reggel, illetve késő este ül autójába, jóval hamarabb érdemes téli gumit szereltessen kerekeire, mint az, aki csakis verőfényes napsütésben, napközben veszi azt elő
Előrejelzések, például az idokep.hu információi szerint a kora reggeli órákban már jövő héten ajánlott lehet a téli gumi. |
Főként a tömegmodellek méretében, olcsóbb abroncsokból, az úgynevezett budget, azaz költséghatékony kategóriában lehet gumihiány a téle |
Az időbeni gumivásárlás nem csak idő-, hanem pénzmegtakarítás miatt is fontos, ugyanis, mint azt Szűcs Tamástól, a napi 100-300 kuncsaftjával a legnagyobb forgalmú hazai gumis-műhelynek számító nonstopgumi.hu tulajdonosától megtudtuk, az abroncsgyártók nem követték teljes mértékben az európai keresletnövekedést. Míg ugyanis Angliában például a tavalyi tél óta kaptak rá a téli gumik vásárlására, illetve temérdek abroncsot vesz fel a téliek használatát idén november 1-től kötelezően előíró Románia is, ennyivel nem növelték gyártási kapacitásukat a gyártók, és így bizonyos abroncsokból már most érezhető a hiány. Egy-egy, főként kompakt (például Ford Focus, Peugeot 307, VW Golf) modellre jellemző méretben az olcsóbb abroncsok már most elfogytak, de van néhány népszerű új modell, mint például az Audi A6-os, amelyre Európa-szerte hiány a gyári sztenderd, 225/60 R16-os téli abroncs. A kurrensebb típusoknál, illetve méreteknél már most előfordulhat, hogy az olcsóbb márkák abroncsai helyett a vevők kénytelenek a kevésbé keresett, drágábbakat választani, néhány hét, illetve hónap múlva, azaz a gumivásárlást az utolsó pillanatra hagyva azonban könnyedén lehet majd teljes hiánnyal szembesülni. Akkor pedig a megmaradt egy-egy abroncs ára akár a duplája is lehet majd a mostaniaknak, egy-egy esetben ez már tavaly télen is megfigyelhető volt. Idén mindez tömeges jelenség lehet, mivel az már most látszik, hogy a gumigyártók nem tudják teljes mértékben kielégíteni a vevői igényeket. Ráadásul novemberben be is fejeződik a téli abroncsok gyártása, hogy a sorok meg tudják kezdeni a rendelésekkel már most teljes mértékben telített jövő nyári abroncsok termelését.
A konklúzió tehát egyértelmű, ha új gumi kell, akkor irány a gumis azonnal, de ha csak szereltetni szükséges, akkor sem érdemes már sokáig várni!
Katona Mátyás