• Gumiabroncs

    Méret
    / R
    Gyártó

    Nyári gumi
    Téli gumi
    Négyévszakos
    Személy
    Kisteher
    Off road (4x4)
    Defekttűrő

  • Teher- agró gumik

Lemezfelni kereső

Márka:

Momo Momo alufelni konfigurátor

Márka:

- Sztrányai Balázs /A Michelin Személyautó abroncs termékszakértőjének írása

Szakmai ártalom, hogy a piros lámpánál állva a mellettem álló autók kerekeit
nézegetem, milyen márkájú a gumi, látszik-e a méret, felismerem a mintázat alapján…,
szóval csupa olyan, ami egy gumiabroncsokkal foglalkozó nézegetni szokott a szomszéd
autókon.
Ilyenkor mindig lehet elgondolkoztató dolgokat látni a gumikkal kapcsolatban.
Most is előfordul olyan autót, amelyiken még mindig téli gumiabroncs forog, pedig a
tél már messze van, sőt a reggeli hűvös, akár fagyos időszak sem jellemző már. A téli abroncs
használata a jogszabály szerint még nem kötelező és persze ugyanez vonatkozik a nyári
gumiabroncsokra is, tehát nem lehet kötelezni az autósokat a nyári gumiabroncs
visszaszerelésre sem a tél elmúltával.
Van, aki azért maradt a téli papucsokon, mert a következő téli szezont már nem tudja
végigfutni a megmaradt csatornamélységgel és amúgy nyári gumit is kellene vennie, mert az
is elkopott, ezért inkább nyáron teljesen lekoptatja ezt a télit, ami helyett új télit vesz a
következő téli szezon elején és így eltolja a nyárigumi vásárlását egy évvel. Ezt még meg is
lehet érteni
Van, aki lustaságból jár még mindig télivel, valahogy elmaradt az átcserélés és olyan is
van, aki egész évben téli gumiabroncson szaladgál, nem akar vesződni az átszereléssel, és
ezért egy garnitúrája van, az pedig pont téli.
Számukra mindenképpen érdemes elgondolkozni, mert a téli gumiabroncs nyári
körülmények közötti használata a közismert gyorsabb elhasználódás ( ez nehezebben
érzékelhető egy átlagos felhasználó számára és ráadásul a mai márkásabb gumik esetében
már nem feltétlenül van olyan sokkal gyorsabb kopás ) és a sűrűbb lamellázottságnak
köszönhető zajosabb futás mellet van még egy veszteség, amit már könnyebben lehet mérni,
számszerűsíteni. Ez pedig a többlet fogyasztás, amit a mai járműveken már legtöbbször létező
fedélzeti computer fogyasztásmérő kijelzőjén láthatunk is és nyomon tudunk követni. A
többletfogyasztás pedig pénztárcánkat fogja molesztálni.
Minden autónál egyedi mennyiség a többletfogyasztás, általánosítani nem érdemes.
Egy példának hagy legyen itt a saját tapasztalat, egy decembertől használatba vett Peugeot
3008-ason, amit a közkedvelt és jól bevált 1,6 HDI motor mozgat.:
A december közepi
átvételkor mindjárt megkapta az
autó a Michelin Alpin A4
téligumiját, mérete 215/60 R 16.
Ezzel a gumival az autó, vegyes
használatban, amiben elég sok a
városi, de van benne vidéki és
külföldi használat is, 7507 km
alatta, a kijelző szerint 6,4
l/100km-t evett átlagosan. Eddig
megtett összes távolság 9462 km
.Áprilisban, a gumicserével
felkerültek a gyári Michelin Latitude
Tour HP mintázatú nyári gumik,
természetesen ugyanolyan méretben,
amivel azóta sikerült már 1955 km-t
futni, továbbra is a szokásos vegyes
használattal, hiszen a munkámhoz
nagyjából hasonló utakat járok. A
nyári gumival lefutott közel kétezer
km során az átlagfogyasztás 5.9
l/100 km.(kép 2) A nyári
gumiabroncs használata így nálam
0,5 l/100 km kevesebb üzemanyag
használatot jelent a téli
gumiabroncssal szemben, ami egy éves értékre vetítve, mondjuk évi 15000 km esetén, 75
liter üzemanyag megtakarítást jelent, ami például 436 F/liter árral számolva már 32700 Ft.
Mind a két abroncs a kocsimon GreenX jelölésű, ami a Michelin termékek közül az
alacsony gördülési ellenállású gumikat jelenti.
Nem érdemes tehát téli gumiabroncson futni a nyári időszakban, mivel nemcsak
zajosabb, nemcsak hamarabb fogjuk elkoptatni, de ráadásul még felesleges többletfogyasztást
jelent, ami csak kidobott pénz.
Forrás>>